ESTRENA 28 DE NOVEMBRE

“Em vaig sentir realment commoguda fins a les llàgrimes en algun moment. Enhorabona!”

Petkova Vera

“La pel·lícula m’ha commogut molt. Feia molt temps que no m’enamorava d’un personatge en una pel·lícula (com una adolescent!). Em refereixo a Naby Dakhli, el vaig trobar genial.”

Justine Baillargeon

“Em va agradar veure les reaccions (durant la pel·lícula) i comentaris (al final), molt, molt positius en una sala tan plena de gent. Maria Ripoll i Aina Clotet, châpeau! Així com per la música, la fotografia i el discurs de la productora/guionista que combina brillantment el rigor intel·lectual i la professionalitat amb la sensibilitat i la humanitat.”

Èric Viladrich

“Em va encantar! Tot va estar molt bé en general. L’actuació, la fotografia i, per descomptat, el guió!.”

 Carlos Narváez

“Rastres de sàndal em va sorprendre. La pel·lícula i l’acció no cauen en cap moment en el sentimentalisme, no busquen la llàgrima fàcil de l’espectador. (...). Ensenya una Barcelona diversa, atractiva, cosmopolita, oberta, tecnològica, artística, turística, interessant, impressionant, però sense caure en una imatge excessiva o irreal. (...). La fotografia, la música (vaig sentir calfreds escoltant la cançó de Silvia Pérez Cruz), tots els actors, el guió ... Tot de primer nivell.”

 Jordi Foz

“Volia felicitar a cadascuna de les persones que han contribuït a crear aquesta pel·lícula.”

Hélène Boisvert

Sinopsis

La Mina, una actriu índia d’èxit a Mumbai, no pot oblidar la seva germana petita Sita, de qui va ser separada a la força després de la mort de la seva mare. Trenta anys després, Mina s’assabenta que la Sita està bé i viu a Barcelona. Ara es diu Paula, és biòloga i no té cap record del seu passat. La Paula emprendrà el viatge de descobriment de la seva veritable identitat amb l’ajuda del Prakash, un atractiu immigrant indi que ven pel·lícules de Bollywood al barri barceloní del Raval.


Maria Ripoll

Directora


Notes de la directora

Rastres de sàndal proposa un viatge emocional d’anada i tornada per connectar dues cultures a través de l’amor, la força dels llaços de fraternitat i l’autodescobriment. M’atrau molt descobrir les diferents cultures a través d’històries molt personals que parlen de sentiments universals.

Quan l’Anna Soler-Pont (productora i guionista) em va oferir dirigir Rastres de sàndal vaig veure que aquest viatge intercultural era completament possible. La meitat de la pel·lícula té lloc al Mumbai caòtic i el món colorista de Bollywood; l’altra part a la Barcelona més mediterrània, més organitzada i freda. Cada vegada que llegia l’última escena m’emocionava i una història amb un final tan emocionant segur que és una molt bona pel·lícula. És una història de drama clàssic i sentiments universals.”

Els carrers de Mumbai són l’escenari principal de la vida de la Mina. El rodatge de Rastres de sàndal va tenir-hi lloc durant tres setmanes entre els mesos de novembre i desembre de 2013. Les principals localitzacions van ser National Park, Sabu Village, Seuchak, els jardins de l’edifici Madhuli al barri de Worli al costat del mar d’Aràbia, l´emblemàtic Cinema Eros dels anys 1930 al barri de Colaba, el centre de dansa Jay Vanita, el Concorde Studio i Kamalestan Studio i la casa colonial Camelot.

Barcelona

La capital catalana es convertirà en la nova ciutat de la Sita des de nena i el lloc on redescobrirà les seves arrels índies. Anomenada Paula a partir de la seva adopció, és una biòloga que treballa al Centre de Medicina Regenerativa de Barcelona investigant en cèl·lules mare.
Barcelona és, actualment, la primera ciutat d’Europa com a plató de rodatges, per davant de París i Londres. Segons dades de l’Ajuntament de Barcelona, el 2013 la ciutat va acollir un total de 2.494 produccions audiovisuals, entre llargmetratges, curtmetratges, espots publicitaris, documentals, videoclips musicals, etc . En els últims anys, la llista de pel·lícules amb reconeixement internacional ha augmentat notablement. Així, destaquen llargmetratges com L’auberge espagnole, Sahara, Biutiful, Zindagi Na Milegi Dobara, Haywire, Red Lights, Vicky Cristina Barcelona, El perfum o Todo sobre mi madre.

El rodatge de Rastres de sàndal a Barcelona va tenir lloc durant tres setmanes al gener de 2014, sent les principals localitzacions La Pedrera i Parc Güell (obres de l’arquitecte modernista Antoni Gaudí), el barri del Raval, la Rambla, el Centre de Medicina Regenerativa (incloent els laboratoris on es treballa amb cultius de cèl·lules mare), la platja de la Barceloneta i el Cafè La Sal, la passarel·la de fusta del Maremagnum, així com el local Tinta Roja reconvertit en pista de ball Bollywood i el restaurant indi Veg World del barri de Gràcia.

Mumbai

Mumbai és la ciutat més poblada de l’Índia i la quarta ciutat més poblada del món. Es considera la capital de la indústria cinematogràfica de l’Índia. Es completen més de mil llargmetratges de ficció anualment. El cinema exerceix una fascinació enorme sobre la societat índia i cada llogaret del país compta amb almenys una sala de cinema. Amb un nombre d’espectadors potencial de centenars de milions de persones, la indústria cinematogràfica de l’Índia, centrada a Mumbai, és la més gran del món.

Biografía

Maria Ripoll va estudiar direcció d’actors i guió en UCLA i a l’American Film Institute a Los Angeles. El seu primer llargmetratge Lluvia en los zapatos (1996), rodada a Londres i protagonitzada per Penélope Cruz, va obtenir el Premi del públic al Festival de Sitges i al Festival de Seattle, i va ser nominada a un Premi Goya com a Millor Directora novell. Després va dirigir Tortilla Soup (2001), Utopía (2003) i Mi vida en 65’ (2006). Treballa periòdicament com a directora d’espots publicitaris i dóna cursos d’anàlisi de guió i direcció d’actors a la SGAE i la Central de Cinema a Madrid. Va produir i dirigir el documental Cromosoma Cinco (2012) seleccionat pel Festival de Cinema de Màlaga 2013.

Casting

Aina Clotet (Paula)

Nascuda a Barcelona, Aina Clotet és una actriu amb experiència en cinema, televisió i teatre en diversos idiomes i és membre de la Junta Directiva de l’Acadèmia de Cinema Català. Entre altres pel·lícules, ha treballat a Els Nens Salvatges (Patricia Ferreira, 2012), Les infidèles (Michel Hazanavicius, 2012), Elisa K (Jordi Cadena i Judith Colell, 2010) i Animals ferits (Ventura Pons, 2006). En televisió, va ser l’actriu principal de la sèrie de televisió catalana Gran Nord durant dues temporades (2011-2012).

Nandita Das (Mina)

Aclamada actriu i directora índia, ha protagonitzat, entre d’altres, Fire (Deepa Mehta, 1996), Earth (Deepa Mehta, 1998), Before the rains (Santosh Sivan, 2007) i I am (Oniria, 2010). També ha dirigit la pel·lícula Firaaq (2008), guanyadora de diversos premis. Ha estat membre del Jurat al Festival de Cinema de Cannes el 2005 i del jurat de la Secció de Curtmetratges i Cinéfondation del Festival del Cinema de Cannes el 2013, entre molts altres. Va ser condecorada pel govern francès amb la distinció de Chevalier des Arts et des Lettres. Va ser la primera índia a ser inclosa a l’International Women Forum Hall of Fame. Actualment està molt involucrada en la campanya internacional “Dark is Beautiful”.

Naby Dakhli (Prakash)

Naby Dakhli és un jove actor francès que viu entre Londres i París, s’ha format a l’estudi de Jack Waltzer, a Los Angeles, Nova York, Londres i París. Va actuar com a personatge principal a la sèrie de televisió Le prince du camping, emesa en horari estel·lar per TF1, el canal de televisió més vist a Europa.

Vaibhavi Hankare (Mina Joven)

Una de les actrius índies més joves d´èxit del moment. Nascuda a Mumbai, ha participat en moltes sèries de televisió de diverses cadenes índies.

Rosa Novell (Madre de Paula)

Aclamada actriu teatral catalana, els últims quaranta anys ha interpretat obres de Molière, Shakespeare, Beckett, Edward Albee, Pinter, Sergi Belbel, Joan Brossa...

 

Godeliv Van den Brandt (Nikki)

De pare belga i mare zairenya, va néixer a Kinshasa (Zaire, actual República Democràtica del Congo). Sent una nena va emigrar a Alacant i, posteriorment, va fixar la seva residència a Barcelona, on es va convertir en una cotitzada model internacional. Entre els seus treballs, destaca ser imatge de Desigual, Selvatgi, Miguel Adrover i TCN, entre altres firmes. Rastres de sàndal és la seva primera incursió en el cinema.

Subodh Maskara (Sanjay)

A la vida real, Subodh Maskara és el marit de l’actriu Nandita Das. A Rastres de sàndal actuen com a marit i muller en una ficció per segona vegada, després de l’èxit de l’obra teatral (escrita per Nandita Das) Between the lines, estrenada l’octubre del 2012 a Nova Delhi. Actualment Subodh Maskara està al capdavant de CinePlay, una iniciativa empresarial amb seu a Mumbai que vol apropar el teatre a l’audiència a través d’un format audiovisual atractiu.

Gal Soler (Padre de Paula)

Actor català conegut per les seves actuaciones a Salvador (2006) i Quia (2001).

Mina NANDITA DAS Paula AINA CLOTET Prakash NABY DAKHLI Sanjay SUBODH MASKARA Mina joven VAIBHAVI HANKARE Madre de Paula ROSA NOVELL Padre de Paula GAL SOLER Nikki GODELIV VAN DEN BRANDT

Equip Tècnic

Anna Soler-Pont
(productora y guionista)

Anna Soler-Pont va néixer i viu a Barcelona. Va cursar estudis de Filologia Àrab i, després d’una estada al Caire i un viatge de Barcelona a Nova Delhi per carretera que van marcar el seu rumb professional, el 1992 va fundar l’Agència Literària Pontas. La seva empresa s’ha consolidat com a referent en la indústria editorial internacional. El 2013 va fundar Pontas Films. El 2007 va publicar la novel·la Rastres de sàndal co-signada amb l´Asha Miró (Columna) i l´adaptació cinematogràfica és el seu primer guió.

Notes de Anna Soler-Pont (Productora i guionista)

“Quan Rastres de sàndal es va publicar per primera vegada com a novel·la el 2007 ja havia començat l’experiment d’escriure un guió. Primer, adaptant el llibre sencer. Al ser un projecte massa ambiciós, que implicava rodar a Etiòpia, Cuba, Índia i Barcelona, vaig fer cas dels consells de productors experts i vaig reescriure el guió desenvolupant només una de les trames de la novel·la: la de les dues germanes índies, separades a la força i reunides gairebé trenta anys després. El que més em va interessar va ser pensar en la recerca de la pròpia identitat i abordar una de les preguntes més freqüents del món: ‘Qui sóc jo realment? ‘

Vaig escriure el personatge de la Mina pensant en l’actriu índia Nandita Das i és un somni haver pogut rodar amb ella. La jove Vaibhavi Hankare és la millor Mina adolescent que podíem haver trobat. I sovint tinc la sensació que la Paula és l’ Aina Clotet, i no al revés.

Produir un llargmetratge d’aquesta envergadura per primera vegada era un repte i no ho hauríem aconseguit mai sense la implicació d’un equip tècnic meravellós, tant a Barcelona com a Mumbai, que es va esforçar al màxim perquè la pel·lícula arribés a bon port. Ha estat un treball d’equip molt intens i cada persona ha estat clau i imprescindible en un moment o altre, des de la pre-producció fins la post-producció, passant pel rodatge. Des de Pontas Films vam decidir que els principals equips estarien dirigits per dones per donar un toc d’atenció davant la masculinització de la indústria audiovisual (productora, directora, directora de fotografia, sonidista, directora d’art, directora de càsting, vestuari, música... entre altres responsabilitats, han anat a càrrec de dones professionals).

 

Coreografies de Bollywood i Saroj Khan


El terme Bollywood va sorgir durant la dècada dels anys 70, a partir de la unió de les paraules Bombai i Hollywood. Aquest és el nom que rep el cinema comercial de l’Índia, i és d’aquí d’on surten les coreografies i danses del mateix nom. Aquest tipus de ball grupal fusiona la dansa clàssica índia, danses folklòriques del país, jazz, hip-hop, salsa ...

La Saroj Khan és una de les grans dames de la indústria de Bollywood. Va ser ballarina de jove i més tard es va convertir en una de les coreògrafes més sol·licitades pels productors indis. Compta amb més de 250 coreografies en el seu currículum, entre les quals destaquen les de Lagaan (pel·lícula nominada a l’Oscar com a Millor pel·lícula en llengua no anglesa) i Devdas.

La Saroj Khan no només va acceptar crear la coreografia de la cançó Tandaana per a Rastres de sàndal, i en un temps rècord, sinó que va acceptar fer un cameo i aparèixer ella mateixa com a coreògrafa en una escena d’un assaig dins de la pel·lícula. És la primera vegada que apareix en pantalla d’aquesta manera.

Igualment, va ser un repte que la Nandita Das ballés una coreografia a les ordres de la Saroj Khan, ja que mai havia fet cap pel·lícula típicament Bollwyood (la Nandita Das és coneguda per actuar en pel·lícules independents allunyades del circuit comercial de Bollywood).

Des del primer moment vam tenir la intenció d’ensenyar Barcelona d’una forma oberta, com poques pel·lícules han fet. I també fer dialogar dues ciutats modernes i connectades pel mar com són Barcelona i Mumbai, que mai abans havien estat juntes a la pantalla. Crec que hem aconseguit produir una pel·lícula que pot agradar a un gran públic
internacional.“

Eva Valiño (Directora de so)

Va estudiar so a Cuba i ha treballat com a tècnica de so durant més de quinze anys en pel·lícules com Katmandú, un espejo en el cielo (Icíar Bollaín, 2011) i Retorno a Hansala (Chus Gutiérrez, 2008). Va obtenir el Premi Goya per Te doy mis ojos (Icíar Bollaín, 2003) i va ser nominada al Goya pel seu treball a Caníbal (Manuel Martín Cuenca, 2013).

Josep Amorós (Director de producció)

Ha treballat com a director de producció en més de 30 pel·lícules, entre les quals destaquen Blancanieves (Pablo Berger, 2012), El maquinista (Brad Anderson, 2004) i Los sin nombre (Jaume Balagueró, 1999). Va obtenir el Premi Gaudí al millor director de producció per Els últims dies (Alex & David Pastor, 2013) i va ser nominat al Premi Goya per aquest mateix títol.


Raquel Fernández Núñez
(Directora de fotografia)

Graduada per l’Escola de Cinema de Madrid, la Raquel és actualment una de les poques dones directores de fotografia d´Europa (els estudis recents confirmen que només un 3% de les pel·lícules produïdes entre Europa i els Estats Units compten amb una dona cinematògrafa). Ha treballat com a fotògrafa professional durant els últims vint anys i viu entre Nova York i Madrid i on la portin els projectes. Entre els seus crèdits s’inclouen les pel·lícules guanyadores de diversos premis com A fallible Girl (Conrad Clark, 2013), Four Dead Batteries (Hiram Martínez, 2004) i The Legacy (Andres Faucher, 2009).

Notes de Raquel Fernández Núñez (Directora de fotografia)

“Rastres de sàndal va ser un repte pel que fa a la cinematografia. Des que vaig llegir el guió, vaig sentir que tenia la gran responsabilitat de captar la mirada més autèntica possible per presentar les vides de les protagonistes en els diferents moments de la narració que havíem de desenvolupar.
Volíem passar de l’Índia a la Mediterrània amb facilitat, sense mostrar imatges òbvies i portant a l’audiència el més a prop possible dels sentiments dels personatges. Això va significar que vam haver de construir un pont d’entesa entre dues cultures a través de la fotografia i tot l’equip vam treballar junts per aconseguir la mirada més neta, evitant els colors tan brillants de Mumbai o els contrastos excessius quan la pel·lícula arriba a Barcelona. Mumbai i Barcelona havien de seguir la mateixa línia traçada, havíem de ser curosos i no crear blocs estètics.
Aquest va ser el nostre repte: deixar que aquestes nenes-dones caminessin per un camí de color i harmonia entre dos mons tan diferents i malgrat tot tan similars, i que aquests mons es trobessin.”

Diàleg Barcelona- Mumbai

Rastres de sàndal és una història d’amor i esperança entre Barcelona i Mumbai. Les vides de la Mina i la Sita/Paula convergiran entre aquestes dues ciutats, havent creuat cultures i fronteres i més enllà d’un passat comú.


Cantants

Reewa Rathod

Autora de la cançó original Tandaana. Reewa Rathod és una jove compositora i cantant de Mumbai, descendent d’una llarga nissaga de músics indis de reconegut prestigi (els seus pares són l’aclamat duo Sunali i Roos Kumar Rathod). Tandaana, composada i interpretada per ella mateixa per encàrrec de Pontas Films, és la seva primera incursió en el món del cinema.

Silvia Pérez Cruz

Compositora i cantant catalana. El 2012, va participar a la banda sonora de la pel·lícula Blancanieves, de Pablo Berger i el tema “No et puc trobar” va guanyar el Premi Goya 2013 a la millor cançó original. L’havanera Vestida de nit (composada pel seu pare, Castor Pérez, i amb lletra de la seva mare, Glòria Cruz), va ser gravada per a aquesta escena concreta de la pel·lícula, amb la guitarra del Toti Soler.

Anita Zengeza

Nascuda a Botswana, de pare de Zimbabwe i mare xinesa-malaia, es va criar en un ambient multicultural amb moltes referències musicals. Toca múltiples instruments i el 2010 es va instal·lar a Barcelona, on va composar la cançó Far Away.


Compositors de la banda sonora

Zeltia Montes

Compositora gallega afincada a Los Angeles, entre d’altres estudis musicals es va graduar en Música per a Cinema a la Universitat “Berklee College of Music”. La seva música ha estat reconeguda amb nombrosos premis internacionals com el premi “Director’s Choice Gold Medal for Excellence” per a Pradolongo, i el premi “Best Music in a Documentary” al concurs de bandes sonores de la 7a edició del “Garden State Film Festival” , New Jersey (Estats Units), per la música de la capçalera de la sèrie documental El camino del Cid.

Simon Smith

Compositor i multi-instrumentalista d’Escòcia instal·lat a Barcelona. Ha treballat com a músic professional i productor independent des del 1995, primer a Londres i ara a Barcelona des del 2002. Ha composat músiques originals per a publicitat, cinema i televisió. És co-fundador de l’estudi BcnSound, un estudi musical multidisciplinar amb seu a Barcelona.

Anna Pujol Tauler (Directora d’art )

Ha treballat com set decorator i directora d’art en nombrosos vídeos musicals i espots publicitaris. Entre altres pel·lícules, ha format part dels equips d’art de Katmandú, un espejo en el cielo (Icíar Bollaín, 2011) i de la multipremiada Pa negre (Agustí Villaronga, 2010). Rastres de sàndal és el seu primer llargmetratge com a directora d’art.

Irene Blecua (Editora)

Compositor y multi-instrumentalista de Escocia afincado en Barcelona. Ha trabajado como músico profesional y productor independiente desde 1995, primero en Londres y ahora en Barcelona desde 2002. Ha compuesto músicas originales para publicidad, cine y televisión. Es co-fundador del estudio BcnSound, un estudio musical multidisciplinar con sede en Barcelona.

Realització MARIA RIPOLL Guió ANNA SOLER-PONT Basada en la novel·la d’ASHA MIRÓ I ANNA SOLER- PONT Producció PONTAS FILMS Productors executius RICARD DOMINGO, ALBERT ESPEL, MARC DE GOUVENAIN I ANNA SOLER-PONT Fotografia RAQUEL FERNÁNDEZ NÚÑEZ So EVA VALIÑO Direcció d’art ANNA PUJOL TAULER Vestuari ANNA GÜELL I SHAHNAZ VAHANVATY Casting LUCI LENOX I VISHAL GUPTA Música orginal ZELTIA MONTES I SIMON SMITH Cançons Tandaana, composada i interpretada per Reewa Rathod. Vestida de nit, interpretada per Silvia Pérez Cruz amb la guitarra de Toti Soler (música de Càstor Pérez i lletra de Glòria Cruz). Far Away, composada i interpretada per Anita Zengeza. Llengua Català (54%), anglès (42%) i hindi (4%) Duració 95’

Pontas Films és una productora amb seu a Barcelona i Rastres de sàndal és el seu primer llargmetratge. L’empresa va ser fundada pels mateixos socis de l’agència literària Pontas (Anna Soler-Pont, Ricard Domingo i Marc de Gouvenain).


Descarragues

Fotos

Cartel (JPG)

PressBook (PDF)